Vores piger Laxmi og Vidya er fyldt henholdsvis fem og tre i sommers, og jeg vil jo helst have, at de skal blive ved med at være mine små babies, men de har lidt for travlt med blive uafhængige – de vil gøre alle tingene selv. Hvis jeg kommer til at kalde dem for mine babies, bliver jeg hurtigt korrigeret af dem, om at de ikke længere er små babies ;O)
Vidya startede i børnehaven i juni måned, og opstarten er gået rigtigt godt, især fordi storesøsteren og kusinen Thiya også var i den samme stue. Laxmi skal starte i skole til næste år og overgik derfor til en ny gruppe for to uger siden. De første par dage har Laxmi været ked af det om aftenen og har sagt , at hun ikke kender de andre børn, som hun er i gruppe med og vil derfor gerne blive hjemme.
Det var svært for mig at se hende at være ked af det, og jeg sagde til min mand, at vi må tale med hendes kontaktperson og se om, vi kan flytte hende til en anden gruppe. Min kloge mand sagde, at vi skal give Laxmi noget tid, og at det er vigtigt, at hun lærer at håndtere sin nye situation. Vi vil jo gerne have, at hun bliver en pige, der kan håndtere de forskellige udfordringer, hun møder. Hvis jeg griber ind og fixer hver gang, hun bliver ked af det, kommer jeg til at fratage hendes evne til at lære at håndtere svære situationer.
Vi valgte derfor at støtte hende i at komme afsted, og når hun kommer hjem fra børnehaven, har vi haft fokus på at bruge mere tid med hende. Hun kan stadig blive en lille smule ked af, når vi afleverer hende i børnehaven, men når vi henter hende, har vi en glad pige, der fortæller, at hun har haft en god dag.
Jeg vil meget gerne have, at pigerne udvikler robusthed, således de kan håndtere de forskellige udfordringer, livet kan byde dem. Derfor er vi opmærksomme på, at vi ikke skal fjerne eller fikse alle de trælse situationer for dem. Vi har eksempelvis haft snak om, hvordan hun skal håndtere, når en af de andre børn ikke vil lege med hende. Vi har forklaret hende, at det er helt ok og naturligt, når det sker; det er ikke altid, at man har lyst til at lege med de samme personer eller de samme leg. Hun kan lege med det barn en anden dag, og og indtil da kan hun finde andre at lege med eller lege for sig selv, osv. Det er svært at få et nej, både som barn og voksen. At få et nej behøver ikke at være en negativ ting, og at nogle gange kan et nej bane vejen for andre ting, hvis man er åben for det. Ingen kommer igennem et liv uden afvisninger, blive fravalgt, osv. Det er vigtigt, at vi lærer vores børn, at det er en del af livet, og hvordan man håndterer det.
Det er vigtigt for os, at vores børn bliver modstandsdygtige og lærer at håndtere forskellige trælse situationer selv, selvom det er svært for mit moderhjerte. Man ønsker jo at fikse tingene for pigerne, når de bliver ked af det, men jeg ved, at det er vigtigt for deres udvikling, at de lærer at være i deres skuffelse og finder løsninger selv.
De skal vide, at vi altid vil være der for dem, støtte dem, lytte til dem, men de skal stille og roligt lære at klare tingene selv.
Skriv et svar